
Ter ere van de herdenkingen op 4 mei en om extra blij te zijn met onze vrijheid plaatst De Rode Daken een bommenkaart uit de Tweede Wereldoorlog.

Deze kaart toont bommen die op Haarlem gevallen zijn. Onder andere in de nacht van 16 april 1943, bij het vergisbombardement op de Amsterdamse Buurt.
Het was de bedoeling van de geallieerden om de werkplaats van de NS te vernietigen, want die werd door de vijand gebruikt.
Maar door navigatiefouten, slecht weer en beperkte technologie vielen die explosieven op de verkeerde plek. De Patrimoniumbuurt ligt precies aan de rand van het inslaggebied.
Onze buurt heeft heel veel geluk gehad!